Den Helder Marinestad Den Helder Stad met grote Toekomst 7 Toen na de openstelling van het Noord zeekanaal voor de scheepvaart in 1878, de handel geen belang meer had bij de haven van Den Helder en de scheepvaart kantoren en magazijnen naar Amsterdam waren overgebracht, bleven de Koninklijke Marine en de Rijkswerf in Den Helder ge vestigd. Wegens het ontbreken van andere belangrijke bestaansbronnen werd het karakter van de stad steeds meer door de aanwezigheid van de Koninklijke Marine bepaald. Na de tweede wereldoorlog was het aan vankelijk onzeker of de Koninklijke Ma rine in Den Helder zou terugkeren. Er gin gen toen stemmen op om onze grootste havenplaats Rotterdam als marinebasis aan te wijzen. Ook het Koninklijk Instituut voor de Marine, waar de adelborsten hun opleiding tot marine-officier ontvangen wenste men naar die stad overgebracht te zien. Gelukkig voor Den Helder vond dit plan geen doorgang. Over de vestiging van een nieuwe marinehaven bleken de meningen overigens zeer verdeeld te zijn. Men sprak zich uit voor Rotterdam, Vlis- singen, ten zuiden van Zandvoort, IJmui- den en Den Helder. Uiteindelijk viel in 1947 de keuze toch op Den Helder. Er werd een aanvang gemaakt met de aanleg van een geheel nieuwe moderne oorlogshaven. De grootste open buitenhaven van West- Europa. Een versterkte concentratie van de Koninklijke Marine in Den Helder en een aanzienlijke uitbreiding van personeel op de Rijkswerf en bij andere marinebedrij- ven waren het gevolg. Tal van marine etablissementen werden gebouwd. De on derzeedienst werd van Rotterdam naar Den Helder overgebracht en andere kleine De veerhaven met de nieuwe aanlegsteiger voor de „Texelse boot".

Adresboeken Regionaal Archief Alkmaar

Adresboek van Den Helder | 1968 | | pagina 25